Banners Broker

środa, 28 grudnia 2011

Kupujemy gitarę - klasyczną


Zakup gitary klasycznej, z której będziemy naprawdę zadowoleni i będzie nam długo służyć nie jest sprawą łatwą. Wystarczająca ilość kwoty, którą możemy przeznaczyć na zakup naszego instrumentu nie zagwarantuje nam, że instrument będzie idealny i taki, jakiego szukaliśmy. Bardzo łatwo można utopić w instrument pieniądze, który nas rozczaruje, choć będzie drogi.
Kupić dobrą gitarę to znaczy zakupić instrument proporcjonalnie do jego klasy, który pozwoli nam przez odpowiedni okres czasu cieszyć się i rozwijać nasze uzdolnienia muzyczne. Dotyczy to szczególnie początkujących gitarzystów. Bo czym lepsza gitara tym stawia nam wyższe wymagania.
Ten temat dotyczy przede wszystkim ludzi, którzy zaczynają przygodę z gitarą klasyczną i początkujących, którzy chcieliby kupić właściwy dla siebie instrument, a nie mogą uzyskać właściwych i rzetelnych wskazówek jak i czym się kierować i na co zwracać uwagę przy kupnie gitary.
Początkującemu gitarzyście jest potrzebny naprawdę dobry instrument. Instrument, który nie zniechęci go na samym początku. Instrument, który zapobiegnie frustracji i otępieniu słuchu i rozsypie się po kilku miesiącach nauki. Nauka gry na gitarze to ciężka praca, ale może być ogromnie przyjemna, jeżeli w rękach mamy przyzwoity instrument.
Teoretycznie sprawa jest prosta. Im wyższej klasy jest instrument tym lepiej. Otóż nie! Nie ma nic bardziej denerwującego niż widok osoby początkującej, która ma w rękach bardzo dobry instrument a nie wie, co z nim zrobić i gubi się w nawale dźwięków i możliwości, których nie daje przeciętna gitara.
Dla niedoświadczonych gitarzystów zakup gitary bardzo dobrej klasy nie jest dobrym pomysłem, ponieważ na takim instrumencie szczególnie słychać wszelkie niedociągnięcia i błędy. Najlepszym rozwiązaniem jest zakup instrumentu proporcjonalnie do naszych możliwości. I zakup nowej, lepszej w miarę, gdy nasze możliwości rosną. Złe podejście i nawyki w tej kwestii sprawi, że w przyszłości będziemy mieli wielkie problemy z wyuczonymi już błędami i nawykami, których ciężko się później pozbyć.
Jak wiemy gitara klasyczna jest instrumentem dość cichym. Jednak wybierając ten instrument musimy wiedzieć czy posłuży nam ona, jako akompaniament czy instrument solowy. Jako akompaniament może być wykorzystana gitara średniej, jakości która bardzo dobrze stroi. Pamiętajmy, że wybierając zbyt głośny instrument możemy nie wiedzieć jak wykorzystać jego dynamikę i zagłuszyć cichsze instrumenty a nawet wprowadzić chaos do utworu.
Gdy już zdecydowaliśmy się na kupno gitary wybieramy się na zakupy. Najlepiej z kimś, bardziej doświadczonym niż my kimś, kto zagra abyśmy mogli posłuchać brzmienia naszej gitary z odległości. To ważne, bo wtedy wiemy naprawdę jak brzmi ona właściwie.
Pośpiech tu jest naprawdę niewskazany. Nie sugerujmy się opinią tylko sprzedawcy i pod żadnym pozorem nie mówmy: "Bo ja się na tym nie znam!". Jeżeli sprzedawca to usłyszy ma świadomość że może nam wcisnąć każdy kit i nie będzie nas traktował jak profesjonalistów.
Dobry sprzedawca jest cierpliwy i odpowie na każde pytanie. Nie bójmy się pytać i sprawdzać kolejną gitarę. Mamy do tego prawo i czas. Nie kupimy dzisiaj, kupimy jutro. Gitarę musimy po dotykać, przymierzyć i sprawdzić. Musi dla nas być idealna a pośpiech tu jest wielce niewskazany. Nie dajmy sobie wcisnąć chińszczyzny, bo może doprowadzić nas naprawdę do inwalidztwa. A jeżeli sprzedawca kręci nosem idźmy do innego lepszego sklepu.
Nie polecam natomiast zakupu gitary przez Internet. Nie mogę powiedzieć, że nasz zakup jest z góry skazany na porażkę, ale nie mamy możliwości tak dokładnego sprawdzenia jak w sklepie. Nawet najlepsze marki mogą mieć wady, które odkryjemy dopiero po zakupie. Jest wielkie ryzyko, że nasz zakup będzie nieudany, a my będziemy zawiedzeni.
Nie wątpliwie nie bez znaczenia jest intuicja. Kiedy początkujący gitarzysta bierze do ręki instrument szuka wad, idealnego stroju oraz brzmienia. Natomiast gitarzysta doświadczony, gdy weźmie do ręki instrument po prostu wie, że to jest to, czego szukał. Ja jednak nie zachęcam, aby kierować się głównie intuicją zwłaszcza początkującym. Zalecam gitarę dobrze obejrzeć, sprawdzić i przetestować.
Gitarę powinniśmy dokładnie obejrzeć. Sprawdzić, czy nie ma ona widocznych, bądź słabo widocznych uszkodzeń, pęknięć, rozklejonych elementów itp. Najpierw proponuję sprawdzić, strojenie gitary. Zwrócić uwagę czy nasza gitara dobrze stroi na różnych progach a szczególnie tych wysokich. Pamiętajmy, że nowe struny potrzebują trochę czasu, aby się mogły odpowiednio ułożyć i przestać zmieniać swoją wysokość.
Instrument powinien stroić idealnie na każdym progu. Przede wszystkim powinniśmy sprawdzić oktawy każdej ze strun na XII progu, czy tak samo brzmią i są czyste. Jeżeli tak nie jest proponuję wybrać inną gitarę. Pamiętajmy, że czasem też jest to wina strun. Wtedy należy wymienić strunę na inną właściwej marki.
Musimy też sprawdzić gitarę na różnych akordach i w różnych pozycjach. Zaczynając na przykład od porównania tych samych funkcji w różnych miejscach na gryfie, np. C-dur w I pozycji i ten sam akord na progu VIII. W dobrej gitarze na obuch tych pozycjach dźwięki powinny być czyste. Przy czym należy pamiętać, aby przy stawianiu palców na gryfie nie naciągać zbytnio strun w wzdłuż progów gdyż można rozstroić dźwięk nawet na dobrze nastrojonej gitarze.
Pamiętajmy też o tymże na brzmienie i strojenie mają ogromny wpływ też warunki atmosferyczne panujące w danym pomieszczeniu np. ciśnienie, wahania temperatury czy zmiany klimatyczne. Musimy wiedzieć też, że są akordy, które często się po prostu gryzą. Doświadczeni gitarzyści wiedzą, że często gitarę stroi się odpowiednio do danego utworu.
Dobrym pomysłem jest zakup gitary na zamówienie u dobrego lutnika, choć niewątpliwie drogim. Coraz więcej też powstaje dobrych zakładów lutniczych, w których pracują dobrzy konstruktorzy. Taki zakup daje nam możliwość zbudowania instrumentu na indywidualne zamówienie, które może zawierać np. wielkość pudła rezonansowego, rodzaju materiałów, rodzaj gryfu jak i menzury oraz ogólnego wzornictwa. Taki zakup ma wiele innych też zalet. Pomijając już samo oczekiwanie i kwestię psychologiczną, nasza gitara będzie jedyna w swoim rodzaju, co powinno nas jeszcze bardziej zmobilizować do nauki.
Pamiętajmy, że zakup gitary w sklepie muzycznym, nie jest kwestią minut i wypadu do sklepu tak po prostu. Nie śpieszmy się a będziemy zadowoleni, bo jest, w czym wybierać.
Przy zakupie instrumentu zwróćmy uwagę, na jakość wykonania. Powierzchnia drewniana nie powinna posiadać żadnych mechanicznych uszkodzeń takich jak rysy, pęknięcia, odpryski lakieru czy wgniecenia. To wpływa nie tylko na wygląd, ale przede wszystkim na brzmienie gitary. Lakier powinien być równomiernie rozłożony, w miejscach połączeń elementy powinny być starannie przyklejone na całej powierzchni, nie powinno być śladów kleju.
Jednym za sposobów sprawdzenia, jakości gitary jest opukanie gitary w miejscach położonych symetrycznie do siebie na pudle rezonansowym. Dźwięk powinien być taki sam po obu stronach. Jeżeli tak nie jest możliwe, że instrument ma jakieś ukryte pęknięcie lub wady w sklejaniu. Taki instrument należy odłożyć, ponieważ możliwe jest, że po jakimś czasie zacznie pękać lub się rozklei.
Gdy już zdecydujemy się na konkretny model poprośmy sprzedawcę o możliwość przetestowania jeszcze innego egzemplarza niż ten zdjęty z półki, gdyż czasem zdarzają się wadliwe instrumenty.
Dobrze jest porównać różne gitary, różne marki z niższej i wyższej półki.

Wielkość gitary
 Standardowa menzura gitary to ok. 650mm, wielkość takiej gitary określa się, jako 4/4. Jeśli chcemy kupić gitarę dla dziecka to będzie gitara o menzurze np. 590mm i wielkości 3/4 lub 1/2.

Gryf 
Właściwy gryf, gdy spojrzymy na niego wzdłuż powinien być prosty i nie wyginać się pod wpływem naciągu strun. Być przyklejony solidnie do pudła gitary. Najlepszym materiałem na podstrunnice jest heban, jednak stosowany jest też często palisander. Ale można też spotkać inne, mniej popularne gatunki drewna.
Na gryfie mamy przeważnie 19 progów a ,12 znajduje się najczęściej w jednej linii z pudłem rezonansowym . Każdy z progów powinien być idealnie nabity i nie mieć żadnych szpar. Brzegi progów powinny być gładko oszlifowane i nie powinny wystawać. Wysokość progów powinna być na tym samym poziomie.
W niektórych gitarach nie stosuje się oznaczeń progów, może to stwarzać problem początkującym gitarzystom. Jednak najlepszym sposobem uporania się z tym problemem jest naklejenie kawałków taśmy samoprzylepnej na progach V, VII, IX, XII, XV.
Maszynki w gryfie powinny kręcić się precyzyjnie i płynnie. Nie powinny posiadać żadnych luzów ani przeskoków. Motylki najczęściej wykonane są z tworzywa sztucznego, a w droższych instrumentach z masy perłowej.
Siodełko wykonywane jest z kości słoniowej lub tworzywa sztucznego. Głębokość rowków powinna być odpowiednia, ponieważ zbyt płytkie mogą powodować brzęczenie strun.

Pudło rezonansowe 
Największy wpływ, na jakość dźwięku ma górna płyta rezonansowa.
Płytę wierzchnią gitary wykonuje się z litego drewna. W tańszych gitarach często stosuje się sklejkę, która jest bardziej wytrzymała od drewna litego, ponieważ składa się z cienkich sklejonych do siebie warstw drewna.
Najczęściej do wyrobu płyt wierzchnich stosuje się dwa rodzaje drewna świerk lub cedr, czasem także sosnę. Gitary cedrowe mają ciemne, głębokie brzmienie. Gitary świerkowe dźwięk jasny, choć z czasem ciemnieje.
Tył i boki gitary wykonane są z twardego drewna liściastego. Najlepiej nadaje się do tego palisander brazylijski, jednak ze względu na małą dostępność jest często zastępowany mahoniem, klonem itp.
Elementem mającym także wpływ na brzmienie jest lakier, który oprócz walorów estetycznych, wnikając w wierzchnią warstwę drewna wpływa na właściwości rezonansowe. Powinien być równomiernie położony bez zacieków i pęknięć.
Mostek powinien być porządnie przyklejony do pudła gitary i nie powinien posiadać żadnych widocznych szpar ani pęknięć.
Podstawek powinien mieć wyprofilowany kształt. Najlepszym materiałem na podstawek jest kość słoniowa, która najlepiej przenosi drgania strun, co wpływa pozytywnie na barwę dźwięku. Jednak często też stosuje się materiały z tworzyw sztucznych. Podstawek ma wielki wpływ na wygodę, brzmienie i głośność instrumentu.
Odległość strun od podstrunnicy na XII progu powinna wynosić ok. 5mm. Pamiętajmy, że niski podstawek to niżej położone struny. Gitara staje się miękka i dociskanie strun staje się łatwiejsze jednak zakupując taką gitarę musimy dokładnie sprawdzić czy przy mocnym uderzeniu struny nie brzęczą i nie obijają się o progi.

1 komentarz:

  1. Witam serdecznie. Na dobry początek, zapisuję się jako pierwsza do obserwatorów :-) Gratuluję pomysłu na bloga.
    Od jakiegoś czasu próbuję powrócić do zarzuconej dawno pasji grania na gitarze. Część mojej wiedzy wyparowała, rozmyła się, palce lekko podrętwiały. Ze zgrozą odnotowałam ostatnio, że zanika naturalna niegdyś automatyka w łapaniu akordów. Być może to nie przypadek, że tutaj trafiłam.
    Mam starą klasyczną gitarę. Jeśli uda mi się wytrwać, jeśli ponownie złapię gitarowego bakcyla i nauczę się czegoś więcej, niż umiałam przed laty, to zafunduję sobie jakiś nowy instrument. Póki co, muszę zamówić nowe struny i zaczynam.
    Jestem samoukiem, zatem mam chaotyczne pojęcie o grze na gitarze. Przyda się w tym chaosie złapać od kogoś mądrego w temacie jakiś porządek. Praca z podręcznikiem powoduje, że przy trzeciej lekcji usypiam, może z blogiem będzie inaczej. Daję sobie ostatnią szansę. Jeśli mi się nie uda, czas do grobu się kłaść :-)
    Pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń